پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

تانن موجود در چای چیست و چه فوایدی دارد؟ ( بخش اول)

اخبار آنلاین شهر جهرم را در این وبگاه بخوانید.

تانن موجود در چای چیست و چه فوایدی دارد؟ ( بخش اول)

۱,۳۳۹ بازديد
تانن چای : جای تعجبی نیست که چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان محسوب می شود. چای نه تنها نوشیدنی خوشمزه، تسکین دهنده و طراوت بخش است بلکه به خاطر خواص فروانی که برای آن کشف شده است بسیار مورد توجه می باشد.
تانن موجود در چای چیست و آیا این ماده برای بدن خاصیت دارد؟
تانن ها گروهی از ترکیبات هستند که در چای یافت می شوند. آنها به دلیل خاصیت و عطر و طعم خاصشان و خواص شیمیایی جالب توجهی که دارند، تحقیقات مختلفی رویشان انجام شده است. این ترکیبات می توانند خواص فروانی برای بدن ما داشته باشند.
تانن چیست؟
تانن ها نوعی ترکیب شیمیایی هستند که به گروه بزرگتری از ترکیبات به نام پلی فنول ها تعلق دارند. مولکول های آن ها به طور معمول بسیار بزرگتر از نمونه هایی است که در انواع دیگر پلی فنول ها وجود دارد. این مولکول ها توانایی منحصر به فردی در ترکیب شدن با سایر مولکول ها، مانند پروتئین ها و مواد معدنی دارند.
تانن ها به طور طبیعی در انواع گیاهان خوراکی از جمله پوست درخت، برگ، ادویه جات، آجیل ها، دانه ها، میوه ها و حبوبات یافت می شوند. گیاهان از این ترکیبات به عنوان یک سیستم دفاعی طبیعی در برابر آفات استفاده می کنند. تانن ها همچنین باعث ایجاد رنگ و طعم در غذاهای گیاهی می شوند.
برخی از غنی ترین و رایج ترین منابع غذایی حاوی تانن عبارتند از:
    چای
    قهوه
    شراب
    شکلات
    طعم تلخ که از ویژگی های این غذاها و نوشیدنی ها محسوب می شود، معمولاً ناشی از عرضه فراوان تانن در آن هاست.
میزان تانن موجود در چای های مختلف
    اگر چه چای به طور کلی منبعی غنی از تانن محسوب می شود؛ اما متغیرهای متعددی می توانند بر روی میزان نهایی این ماده در چای تأثیر بگذارند.
    در واقع چهار نوع اصلی چای یعنی چای سفید، چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ که همگی از برگ گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) تهیه می شوند حاوی تانن هستند. اما غلظت این ترکیب به شدت تحت تأثیر نحوه تولید چای و مدت زمان دم کردن آن است.
    برخی منابع می گویند چای سیاه بیشترین غلظت تانن را دارد. در حالی که اغلب منابع چای سبز را چای کم تاننی معرفی می کنند. چای سفید و اولانگ معمولاً در جایی بین این دو نوع چای یعنی چای سیاه و چای سبز قرار می گیرند. اما مقدار تانن در هر دو نوع بسته به روش تولید می تواند به میزان قابل توجهی متفاوت باشد.
    به طور کلی چای های بی کیفیت سطع تاننشان زیاد است و هرچه مدت زمان دم کردن چای بیشتر شود غلظت تانن های موجود در فنجان چای شما بیشتر می شود.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.